14.
karakteristiske træk ved kodeknækkermetoden
1.
Indlæringsvejen går – ( i modsætning til den traditionelle) –
fra tale til skrift / fra kodning til afkodning / fra analyse
til syntese, men den går også fra leg til alvor, dog hele tiden
i glæde.
2.
Den utraditionelle indlæringsvej illustreres gennem eventyret: Da
lydene kom til verden fra bogen: Hjemme i fonemernes
verden.
I en fantasiramme opleves det ganske naturligt, at lydene blev
skabt før bogstaverne.
3.
For at kunne gå fra taletegn til skrifttegn (fra håndfonem til
bogstav) og på en måde opfinde bogstaverne igen, er det et mål i
sig selv først at skabe overblik over alle talesprogets lyde:
fonemerne.
4.
Overblikket over talesprogets lyde opnås ved at samle fonemerne
”familievis” i en fonembolig = et lydhus. Konsonanterne bor bag
de firkantede vinduer og vokalerne i kælderen.
5.
En konkretisering af de enkelte fonemer fremkommer ved, at hver
konsonant udstyres med et uforveksleligt taletegn = et
håndfonem. Vokalerne synges frem og udpeges så vidt muligt ved
mundaflæsning.
6.
Vokalernes udtryksformer vanskeliggør en præcis identifikation.
Det afhjælpes ved, at de fremtræder synlige i Lydhusets runde
kældervinduer og ses på systemets vokaltrappebro.
7.
Indlæringsrækkefølgen er begrundet i sammenlignelige træk.
Ligheder og forskelle m.h.t. fonemernes artikulationsmønster
indgår i de legende beskrivelser af lydhusets beboere.
8.
Lydhuset er tredimensionalt og rummeligt, fordi fonemerne - i
fantasien - skal kunne bevæge sig i alle retninger.
9.
Lydhusets vinduer er oplukkelige. Først når alle elever har
overblik over fonemerne og kan adskille dem og sætte dem sammen,
åbnes vinduerne og fonemerne forvandles til bogstaver. Fonemerne
døbes og får et navn. ”mmm- bliver til æm , o.s.v”. Lydhuset
bliver til et Bogstavhus.
10.
Sammenhængen mellem lyd og bogstav tydeliggøres, når det
understreges, at kun de åbne vinduer kalder bogstavnavnet frem.
Fonemerne kan stadig høres, når vinduerne er lukkede.
11.
Metoden bygger meget bevidst på sanseintegrationsprincipper.
Iagttagelser, der hviler på høre- og synssansen, suppleres med
de følsomme bevægelsessanser. Det er således i tillid til, at de
kinestetiske og spatiale bevægemønstre har betydning for
genkendeligheden, at de indgår i udformningen af håndfonemerne
og supplerer de dominerende auditive og visuelle grundtræk.
12.
Forståelsen for syntese-analyseprocessen underbygges af den til
systemet udarbejdede lydstavetavle, hvor konsonanter
symboliseres ved firkanter og vokaler ved cirkler.
Lydstavetavlens afvekslende placering af de to nævnte symboler
fremmer desuden en forståelse for betydningen af lydenes
indbyrdes rækkefølge.
13.
Metoden er systemuafhængig. Kodeknækkermetodens læseforberedende
fremgangsmåde kan benyttes uanset, hvilket læsesystem, man
senere ønsker at benytte.
14.
Metoden er repetitionsvenlig, Den er velegnet til at screene en
klasse og opsamle læsesvage elever.
Til top Tilbage